In februari begon Nori aan haar opleiding bij de PLUSacademie. Na jarenlang in de gehandicaptenzorg te hebben gewerkt, besloot ze het roer om te gooien. “Ik wilde in de zorg blijven, maar niet meer direct aan het bed staan,” vertelt Nori. “En ik zocht meer regelmaat in mijn leven.”
Een nieuwe richting
De zoektocht naar wat écht bij haar past, duurde even. “Ik zag het niet zitten om weer een volledige opleiding van een paar jaar te doen. Maar wat dan wel? Ik wilde het lijntje met cliënten behouden, zonder de grote verantwoordelijkheid van directe zorg.” Via LinkedIn kwam Nori het profiel van een medewerker van ClientondersteuningPLUS tegen. Ze besloot op de website te kijken en werd zo enthousiast, dat ze meteen een brief is gaan schrijven. “Ik dacht: dit is wat ik zoek. Eind december hakte ik de knoop door en in februari stond ik aan de start.”
In het diepe
Die start was spannend. “De eerste week voelde echt als zwemmen. Nieuwe omgeving, nieuwe collega’s, meteen een cliënt kiezen en stageopdrachten krijgen… Maar ik voelde me heel welkom. Collega’s zeiden: stel je vragen maar, we helpen je.”
Hoewel het wennen was, vond Nori haar draai. “De opleiding biedt veel informatie in korte tijd en je krijgt direct verantwoordelijkheid, maar juist daardoor leer je snel.”
Leren in de praktijk
Tijdens haar stage mocht Nori onder andere woonplekken zoeken en Wlz-aanvragen doen. “Dat is spannend, want je wil dat het goed geregeld wordt voor de cliënten.” Je moet goed nadenken: welke informatie is nodig en hoe krijg ik die boven tafel?”
Wat haar opviel? De uitgebreide studiegids. “De studiegids was duidelijk en het is fijn dat er bewust ruimte is voor vrije tijd, zodat je je lessen en opdrachten goed kunt voorbereiden.”
Een betrokken team
Nori is enthousiast over de begeleiding. “De docenten zijn echt wandelende encyclopedieën. De lessen zijn interactief; je kunt gesprekken oefenen en elkaar feedback geven. Dat is spannend, maar ook heel leerzaam. Het is prettig dat er echt naar ons wordt geluisterd over wat werkt en wat niet.”
Wat ze anderen wil meegeven? “Wij kunnen echt het verschil maken in dit vak. Door goed te zoeken en de juiste informatie te geven, kun je ervoor zorgen dat cliënten passende zorg krijgen; thuis of in een instelling. Dat is waar je het voor doet.”
Ook ontdekken of de opleiding tot onafhankelijk cliëntondersteuner iets voor jou is? Meldt je aan voor de eerstvolgende webinar: