In februari startte Annemarie met de opleiding tot onafhankelijk cliëntondersteuner bij de PLUSacademie. “Ik zag de vacature voorbijkomen op social media en dacht meteen: dit is precies wat ik zoek.” Nu, een paar maanden later, kijkt ze met veel plezier terug op haar start. “Het is veel, maar vooral heel interessant.”
Meteen aan de slag
Na haar sollicitatie in oktober kwam ze even sfeer proeven op kantoor in Capelle aan den IJssel. “Dat voelde goed. In februari ben ik gestart met de opleiding, samen met acht anderen. We zijn nu nog met z’n vieren over. Veel studenten onderschatten de opleiding.” De eerste lesdag vond plaats in Zeist, maar de voorbereiding begon al eerder. “We hadden al toegang tot de online leeromgeving, dus ik kon alvast rondkijken en zien wat ons te wachten stond.”
En dat bleek veel te zijn. “Vanaf het begin krijg je echte opdrachten. Ik ben meteen aan de slag gegaan met drie casussen. Zo mocht ik op huisbezoek en op zoek naar een passende woonplek voor een cliënt. Je leert het pas echt door het gewoon te doen.” Wat ze extra fijn vindt: haar stageopdrachten doet ze bij ClientondersteuningPLUS, waar ze ook in dienst is. “Dat maakt het overzichtelijk.”
Veel tegelijk
De opleiding is intensief, zeker in het begin. “Je leert het bedrijf kennen, duikt in allerlei wetten en regelt je eigen planning. Op woensdag hebben we les – soms fysiek, soms digitaal – en op de andere dagen werk ik op kantoor aan mijn opdrachten. Alles eromheen, zoals huiswerk en voorbereiding, moet je zelf organiseren.”
Toch bevalt het goed. Annemarie heeft een achtergrond in rechten, met een specialisatie in gezondheidsrecht, en werkte eerder als ambulant begeleider. “Ik wist dus al wel iets van de zorg, maar er is veel veranderd. Het helpt als je al een beetje weet hoe het zorgstelsel in elkaar zit. Anders is het echt veel in korte tijd.”
Goede begeleiding
Wat haar opvalt is dat de PLUSacademie goed luistert naar feedback. “Wij zijn de tweede groep, en je merkt dat ze lessen uit de eerste ronde hebben meegenomen. Zo heeft de hele groep dezelfde werkdagen, dat werkt veel fijner. En we hebben regelmatig gesprekken, bijvoorbeeld met je buddy en teamleider om te bespreken hoe het gaat. Iedere student krijgt een buddy toegewezen waar je regelmatig de casussen waar je mee bezig bent mee kunt bespreken. Daarnaast zoek je bij iedere cliënt de hulp van een ervaren cliëntondersteuner die in het dossier meekijkt.” Door een verandering in de organisatiestructuur is er nu een Kennis Lead die, naast de buddy, ook inhoudelijk mee kijkt naar de casuïstiek.
Annemarie is positief over de begeleiding. “De docenten zijn allemaal bekend met ClientondersteuningPLUS en heel benaderbaar. Het is goed geregeld. Van tevoren kregen we duidelijke uitleg, we wisten al wie ons aanspreekpunt was en konden alvast in de leeromgeving kijken. Er wordt echt meegedacht.”
Haar advies aan nieuwe studenten? “Weet dat het pittig is, maar ook superleerzaam. En wees niet bang om vragen te stellen. Daar leer je het meeste van.”
Wij wensen Annemarie en haar medestudenten heel veel succes met het afronden van de opleiding!