De nieuwe gezichten van ClientondersteuningPLUS – September ’24

De zomer is helaas tot een einde gekomen, maar een nieuw, mooi seizoen staat voor de deur. En met dat nieuwe seizoen hebben wij ook onze organisatie een boost gegeven en is een wens in vervulling gegaan; een eigen opleiding inclusief stage, geaccrediteerd door het Registerplein, die opleidt tot geregistreerd clientondersteuner. Uitgebreide kennis van wet- en regelgeving van de zorgwetten, het leren manoeuvreren in de complexe zorgwereld en het geleerde direct toepassen in de praktijk tijdens de stageopdrachten, is een waardevolle start van een nieuwe carrière. Acht nieuwe collega’s hebben deze stap gemaakt en zijn gestart bij de PLUSacademie om cliëntondersteuner te worden. We stellen ze graag aan je voor!

Warm ontvangst

Woensdag 4 september druppelen de nieuwe collega’s binnen op ons kantoor in Zeist, waar de PLUSacademie gevestigd is. Al snel blijkt dat zij een gemene deler hebben: wat is er veel informatie! De vragen stapelen zich op. Logisch, want het vak cliëntondersteuner ís ook complex. ‘’Als er gezegd wordt dat je het over een jaar of 2 pas echt allemaal weet, is de angel er wel meteen uit. Wanneer ik met mijn eerste casus aan de slag mag, gaat het allemaal meer leven. Ik heb veel zin in deze nieuwe uitdaging,’’ vertelt Gerion.

Ook Esther vindt het veel en pittig: ‘’Maar daar had ik me al op ingesteld. Ik ga 100% voor die diplomering in december.’’ Net als Klazien, die aangeeft dat het even zoeken is om evenwicht te vinden tussen privé, werk en opleiding. Maar, vertelt ze: ‘’Het is fijn om te ervaren dat collega’s open staan voor vragen en bereid zijn om mee te kijken of mee te denken. Het starten met cliëntcasussen helpt om het één en ander beter te kunnen plaatsen. Het is vooral gaan doen en grenzen bewaken. Ook de vaste structuur van gesprekken met de teamleider, 2e onafhankelijke cliëntondersteuner of buddy gaan mij helpen in het me eigen maken van de functie cliëntondersteuner.’’

Leren van andere deskundigen

De trainers van de PLUSacademie zijn deskundige mensen uit het vakgebied. Ook kennen zij de organisatie op hun duimpje en dat is prettig. ‘’De eerste weken bij ClientondersteuningPLUS voelen goed; de ervaren collega’s helpen mij enorm om het vak te leren. Vooral de praktische stageopdrachten gaan ervoor zorgen dat ik de cliënten straks op een professionele manier kan ondersteunen,’’ aldus Dorien.

Eefke vertelt dat het intensief is om zowel te werken, als stage te lopen, huiswerkopdrachten te doen en E-learnings te volgen. Maar, geeft ze aan, ‘’het geeft me ook heel veel energie om zo actief aan de slag te gaan. Ik kijk uit naar de toekomst binnen CliëntondersteuningPLUS waarin ik me, samen met de ondersteuning van ervaren cliëntondersteuners, deze rol steeds meer eigen mag maken.’’

Iets nieuws leren en blijven ontwikkelen

Het is natuurlijk sowieso belangrijk om te blijven leren en ontwikkelen, maar het kan ook wennen zijn om na jaren weer een opleiding te volgen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Gea, maar eigenlijk was dat na een uurtje al verdwenen. ‘’Duidelijke uitleg met docenten uit het vak die weten waar ze het over hebben en voorbeelden uit de praktijk. Voor vragen wordt goed de tijd genomen’’, vertelt ze enthousiast over de eerste opleidingsdag.

Ook Joyce vond de eerste dag erg fijn, net als de weken daarna. ‘’De eerste weken op de werkvloer, waar je steeds meer hoort en ziet bij collega’s, je door middel van de stageopdrachten de eerste stappen in het werkgebied zet, maken dat je wat meer vaste grond onder de voeten voelt.’’

Annemie is openhartig over de opleiding. ‘’Door de open sfeer tijdens de lessen, is het laagdrempelig om vragen te stellen en leer je heel snel. Het is merkbaar dat de docenten uit de praktijk komen, doordat de uitleg van de lesstof onderbouwd wordt met echte casussen. Hierdoor komt de lesstof meteen tot leven en spreekt het meer tot de verbeelding! De lesstof is veel en pittig om bij te houden, maar het beroep is ook pittig en serieus en is dan ook voor mijn gevoel in lijn met het vak waarvoor je wordt opgeleid. Mijn eerste indruk is dat het een professioneel opgezette studie is, gegeven door docenten met veel kennis en praktijkervaring die met passie de nieuwelingen opleiden voor een serieus vak.’’

Onze nieuwe collega’s zullen de komende tijd intensief opgeleid worden tot cliëntondersteuner. Wij geloven dat wij met deze groep een sterke nieuwe lichting hebben om als ClientondersteuningPLUS nog verder te groeien.

In februari start de opleiding met een nieuwe groep. De opleiding wordt dan zowel intern, inclusief dienstverband bij ClientondersteuningPLUS, als extern aangeboden. Voorwaarde bij de externe variant is wel het hebben van een stageplek.

Wil je meer informatie over de opleiding? Neem dan contact met ons op via plusacademie.nl/contact/.

‘’Met veel plezier hebben wij ons aan je voorgesteld. Wellicht kom je één van ons binnenkort wel tegen. Wij hebben er zin in!’’

Gerion, Esther, Dorien, Eefke, Gea, Joyce, Annemie en Klazien